De Vereniging

Taxi Vereniging Nijmegen hanteert ‘Taxi Omgangsvormen voor haar chauffeurs, besteedt veel aandacht aan gedrag van de chauffeur, heeft oog voor de klant en ziet het belang in van melding van incidenten.

Taxi Omgangsvormen
Wij beschikken binnen Taxi Vereniging Nijmegen over ‘Taxi Omgangsvormen’ waarin praktische tips en relevante informatie wordt gegeven over het verrichten van taxivervoer en het inwerken van startende chauffeurs bij een van de bedrijven die bij ons zijn aangesloten. Een onderdeel hiervan is een inwerkprogramma waarin het omgaan met klanten, beroepskennis en andere informatie en vaardigheden centraal staan. Dit inwerkprogramma helpt om bijvoorbeeld agressieincidenten te voorkomen. Doel van een inwerkprogramma is dat de startende chauffeur op een gestructureerde manier en in een zo kort mogelijke tijd het bedrijf, de collega’s, de werkwijze, de klanten en de geldende afspraken van Taxi Vereniging Nijmegen leert kennen. Het beroep van taxichauffeur is een zelfstandig beroep. Dat betekent dat er relatief weinig contact is tussen medewerker en leidinggevende. Juist daarom is een goed inwerkprogramma, met daarin gestructureerde en herhaalde contactmomenten tussen medewerker en leidinggevende noodzakelijk.

Gedrag chauffeur
Een van de begrippen die van belang is in het uitoefenen van het beroep van taxichauffeur is het gedrag van de chauffeur. Dit gedrag is de houding oftewel de manier waarop het beroep van taxichauffeur wordt uitgeoefend en hoe die zichtbaar is voor anderen (manier waarop een chauffeur met passagiers en collega’s omgaat, zich kleedt, zich verzorgt, over het werk, zijn/haar bedrijf, de collega’s en passagiers praat). Het is een mengeling van uiterlijke kenmerken en van de houding en het gedrag.
Het is daarbij goed zich te realiseren dat mensen heel snel een eerste indruk ontwikkelen van iemand die ze ontmoeten. In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, is wat de chauffeur zegt (de woorden die gebruikt worden) minder belangrijk. Met name hoe een chauffeur zich presenteert is doorslaggevend. Met zijn/haar gedrag laat een chauffeur ook zien dat hij/zij weet wat de taken en verantwoordelijkheden zijn van een taxichauffeur bij het vervoeren van passagiers in diverse doelgroepen. Bij het inwerken en omscholen van een chauffeur besteden wij hieraan binnen Taxi Vereniging Nijmegen gericht aandacht aan via cursussen die we organiseren en kwaliteitseisen die we hieraan stellen.

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid betekent dat een medewerker in het werk als taxichauffeur oog heeft voor behoeften en wensen van de klant en probeert hier zo goed als mogelijk aan tegemoet te komen (klantvriendelijk en klantgericht werken). Klantgericht werken is een belangrijk onderdeel van de professionele beroepshouding van een taxichauffeur. Om goed klantgericht te kunnen werken moet een chauffeur beschikken over bepaalde kennis, vaardigheden en houding. Het is van belang dat een chauffeur kennis heeft van communicatievaardigheden. Een chauffeur moet klantgericht kunnen communiceren om klantgericht te kunnen werken. Taxi Vereniging Nijmegen speelt hier op in door het organiseren van trainingen ter verbetering van de sociale vaardigheden en de optimalisatie van de stratenkennis van chauffeurs, een cursus ‘het nieuwe rijden’, het behalen van een certificaat bedrijfshulpverlening, e.d..

Melding incidenten en aangifte doen
In het kader van een doeltreffende aanpak van agressie en geweld tegen chauffeurs is het melden van incidenten essentieel. Vastlegging van incidenten in een logboek maakt het veiligheidsprobleem meer tastbaar. Deze cijfers en overzichten kunnen tevens als managementinstrument worden gebruikt. De taxiondernemers moeten het doen van aangifte bij de politie zoveel mogelijk stimuleren en ondersteunen.